Nemhandel

NemHandel er meget mere end elektroniske fakturaer.

NemHandel kan understøtte hele e-handelsprocessen lige fra udveksling af ordrer, ordrebekræftelser, fakturaer og kreditnotaer til kontoudtog og rykkere. Dermed bliver Regionens kommunikationen med leverandører lettere og mere effektiv.

De Danske Regioner har alle fem en målsætning om at sende e-ordre via Nemhandel til de største leverandører målt på antal ordrelinietransaktioner inden udgang af 2020.

Region Nordjylland og Region Syddanmark som pt. har samme Indkøbssystem samarbejder om at få flere leverandører på Nemhandel.

Fordelene for leverandørerne er at der spares ressourcer til manuel indtastning af ordrer og fejlrettelser og at der er besparelse i vente når der indføres automatisk modtagelse af ordrer.

Fordelen for Region Nordjylland er at processen med udveksling af stamdata bliver systematiseret samt at de faktura der dannes på bagrund af en e-ordre vil være af en højere kvalitet som derved giver en mere automatiseret fakturabehandling, samt at der på sigt kan/vil være en prisreduktion grundet lavere omkostninger for leverandøren.

 

Hvordan kommer en leverandør i gang med Nemhandel med Region Nordjylland?

Nemhandel kræver at leverandør er i stand til at modtage og konvertere strømmen af indgående ordrer.

Når leverandør kan modtage en ordre via Nemhandel kan testforløb med Region Nordjylland igangsættes - kontakt Tommy Christensen på mail Indkob.stamdataogprisaftaler@rn.dk

Region Nordjylland ser gerne at leverandør kan:

  1. Læse bestilt antal og ordreenhed
  2. Kan læse fritekst på hoved- og linieniveau
  3. Kan sende ”simpel ordrebekræftelse”

Leverandør skal oplyse hvilket reg.nr. leverandør har i Nemhandelsregisteret.

Når Region Nordjylland sender ordre via Nemhandel bruger vi altid ean nr. 5798003280097 til fakturering. Leverandør kan vælge at sende faktura retur til det ean nr. ordren kommer fra eller sende faktura til det ean nr. der hidtil har været anvendt.

Stamdata skal udveksles og afstemmes på både varer og rekvirenter. Det er meget vigtigt at der er enighed om:

  1. leverandør varenr.
  2. Int.enhed
  3. antal på ordreenhed
  4. fakturaenhed, sådan at både ordre og faktura går glat igennem.

Herefter sender Region Nordjylland et par testordrer, og når begge parter er enige om, at alt er klart aftales startdato for idriftsættelse.

 

Henvendelser

Når Nemhandel er gået i drift skal henvendelser omkring ordrer/varer ske til: indkobfejlkvit@rn.dk