Præhospital Patientjournal

Præhospital Patientjournal er et todelt system udviklet til brug i det præhospitale område. PPJ består af en applikation kaldet den mobile PPJ, som er installeret på specielt fremstillede tablets og bruges i ambulancer, lægebiler, akuthelikopter etc. Den anden del består af en applikation kaldet den centrale PPJ, hvilken kan tilgås på PC'erne i regionernes akutmodtagelser.  

FSA'ens rolle i forhold til PPJ:

  • Udarbejdelse af change requests.
  • Håndtering af brugergruppe-og forretningsstyregruppemøder.
  • Kontakt og inddragelse af brugergruppe i udviklingsarbejdet.
  • Oprettelse af supportorganisation.
  • Overvågning af drift.
  • Afrapportering af drift til SYS.
  • Udarbejdelse og afvikling af testplan i samarbejde med testansvarlige i regionerne.
  • Afrapportering af testresultater til leverandør.
  • Deltagelse i certificering.
  • Deltagelse i audit.
  • Samarbejde med leverandøren.

 

En hjælp til redderne

PPJ dækker hele det præhospitale forløb fra ulykkessted til akutmodtagelse og indlæggelse, imens det sikrer en konstant informations dækning af behandlingsforløbet med patientens vitale data og hvilke behandlinger patientens modtager. Kommunikationen kommer fra ambulancepersonale og speciallæger på ulykkesstedet og videre mod akutmodtagelsen.

 



PPJ startede som et pilotprojekt med titlen amPHI og blev udviklet til brug i Region Nordjylland. Det overordnede mål med amPHI var at udvikle et værktøj, til at gøre det forældede papirarbejde omkring det præhospitale forløb elektronisk. Papirarbejdet som akutlæger, paramediciner, etc. skulle udfylde, når de ankom til et ulykkessted, var en langsommelig proces, der skulle effektiviseres. Det ville samtidig gøre informationsflowet fra ulykkessted til akutmodtagelse og videre til den elektroniske patientjournal til et ubrudt flow.

Da dette blev en succes, blev amPHI efterfølgende rullet ud til de resterende regioner og fik den overordnede betegnelse Præhospital Patientjournal. Med PPJ skal redderne indtaste oplysningerne på den mobile PPJ (tablet),  hvorefter alle informationer sendes ind til den centrale PPJ (PC). Gennem den centrale PPJ kan personalet i regionernes akutmodtagelser tilgå informationerne. Informationsflowet fra ulykkestedet til det akutmodtagelsen er dermed gjort hurtigere. Personalet på akutmodtagelsen kan dermed også, allerede inden ambulancen er ankommet, tilgå informationerne fra ulykkesstedet.

Kontakt