Handelsuddannelse med speciale i indkøb
Hvad laver en indkøbsassistent?
Indkøberen sørger for at få de rette varer hjem til det rette tidspunkt. Det er hos Operationelt Indkøb at den daglige kontakt til hospitalerne og institutionerne vedrørende bestilling af varer, fakturering og implementering af udbudsaftaler sker. Afdelingen organiserer og koordinerer dette, og spiller dermed en helt central rolle i at sikre et optimalt flow i de vigtige processer på blandt andet hospitalerne.
Som indkøbselev får du en alsidig hverdag præget af spændende udfordringer og oplevelser. Du lærer nyt fra første dag, og du får ansvar for egne opgaver samtidig med, at du har mange hjælpsomme kolleger bag dig.
Målet med uddannelsen er, at du bliver i stand til at håndtere de mange forskellige aspekter, der er forbundet med indkøb i en stor offentlig organisation.
Vi er optaget af digitalisering og automatisering af de administrative opgaver, og du kommer i berøring med både softwarerobotter, kunstig intelligens og forskellige digitale platforme.
Derfor skal du både have blik for detaljerne i dine egne opgaver og kunne se muligheder og helheder på tværs af organisationen. Og du skal naturligvis kunne lide at arbejde med mennesker, it og tal i en spændende hverdag, hvor opgaverne hele tiden udvikler sig.
Du kan læse hvad nogle af vores elever siger om uddannelsen her: Elev (rn.dk)
Hvilke karrieremuligheder har du?
Vi uddanner indkøbselever, fordi vi har brug for kvalificerede og dygtige medarbejdere i fremtiden. Mange af vores elever får ansættelse hos os efter endt uddannelse.
Igennem elevtiden sikrer vi, at du får et bredt fagligt grundlag, så du kan arbejde inden for faget og den offentlige administration. Tidligere elever er i dag ansat som fx indkøbere, contract manager og meget andet.
Hør Hanne fortælle om at være indkøbselev i Region Nordjylland
Uddannelsens opbygning
Uddannelsen tager to år og veksler mellem praktik og skoleophold på Aalborg Handelsskole.
Skoleophold
Skoleopholdene varer 7-12 uger i alt, afhængigt af din alder og erfaring. Her går du i klasse med andre elever der tager samme uddannelse som dig, og du har fag som fx indkøb og indkøbsanalyse, og får mulighed for at tilvælge de valgfag du interesserer dig for. Fagene er med til at støtte de ting du lærer i din hverdag på dit praktiksted.
Videreuddannelse, imens du tager grunduddannelse
Du får mulighed for at tage akademisporet på handelsskolen, som et led i din uddannelse. Akademisporet er valgfag på akademi-niveau, som typisk er det videreuddannelsesniveau, som indkøbsassistenter vælger. Du får altså mulighed for at starte din videreuddannelse allerede imens du er indkøbselev.
Praktikstedet
Det er vigtigt for os, at du får en bred uddannelse som giver dig flest mulige kompetencer. På den måde kan du finde den retning, der er den rette for dig. Derfor vil du i løbet af din elevtid være i fem forskellige afdelinger; Team Indkøb,Team Indkøbsadministration, Team Controller, Team Contract manager og Team Hjemmepatienter.
Vekslingen mellem de tre teams giver dig en helhedsforståelse af hele processen omkring et indkøb, og giver dig mulighed for at finde netop det punkt der er DIN stærke side.
Forløbene for vores elever er forskellige, men fælles for dem er, at alle får viden om og kompetencer indenfor de tre hovedområder.
Du kan læse om Operationelt Indkøb her: Operationelt Indkøb (rn.dk)
Du får en fast oplæringsansvarlig, som har ansvar for at du lærer det du skal, og som sikrer at du altid kan få hjælp. Vi evaluerer løbende din læring og trivsel, så du kan være sikker på at få mest muligt ud af din uddannelsestid.
Du hurtigt opleve at få selvstændige opgaver og ansvar, og dermed udvikle dig indenfor faget. Du indgår som kollega i afdelingen, og vil møde et godt og uformelt arbejdsmiljø, hvor vi har fokus på at vi trives i vores hverdag.
Elevfællesskab
Ud over dine kollegaer i din afdeling, vil du også få en gruppe kollegaer på tværs af afdelingerne – nemlig de øvrige elever.
Vi har mellem 8 og 10 elever hele tiden, som sammen driver ”Elevklubben”. I elevklubben spiser I fælles frokost hver uge, holder møder med sociale og faglige indslag, holder fester og hygger, og sparrer med hinanden i hverdagen og om faglige problemstillinger. Elevklubben tager også på ture og besøge fx Danske Regioner i København, sygehusafdelinger eller det nye sygehusbyggeri, og de inviterer på velkomsthygge på din første arbejdsdag. Mulighederne i elevklubben er mange, og du kan være med til at sætte retningen.
Det praktiske
Vi ansætter typisk elever én gang årligt, med opstart 1. september. Alle stillinger slås op, og vi tager derfor ikke imod uopfordrede ansøgninger. Men på www.job.rn.dk kan du tilmelde dig vores jobagent, så får du besked, når vi slår elevstillingerne op.
Som elev følger du administrationens åbningstid som er mandag-torsdag 8.00-15.30 og fredag 8.00-15.00. Der er mulighed for flextid, som aftales med praktikafdelingen.
Løn og ansættelsesvilkår følger den gældende overenskomst med HK. Elever under 25 år aflønnes med ca. 14.700 første år og ca.15.500 andet år. Elever over 25 år aflønnes med ca. 22.000 + 12,7 % pension begge år.
Læs mere om
Læs mere om at være indkøbselev hos Region Nordjylland her.
Hvem kan blive elev?
Du skal have afsluttet eller forvente at afslutte en af disse uddannelser, inden du kan få en elevplads:
• GF2 på EUD Business
• GF2/studieåret på EUX Business
• Student fra Handelsgymnasiet - HHX
• Student fra stx, htx eller hf og have afsluttet et EUS 5-ugersforløb
• være elev over 25 år og have fået foretaget en realkompetencevurdering ift. adgangskravene for det enkelte speciale
Har du taget et GF2-forløb, skal du minimum have 02 i gennemsnitskarakter i følgende fag:
• Dansk C
• Engelsk C
• Erhvervsøkonomi C
• Afsætning C
• Informationsteknologi C
Læs mere om uddannelsen og de formelle krav til at blive elev med speciale i indkøb på Business college syds hjemmeside